loading...
دنیای پست
اقا بزرگ بازدید : 47 سه شنبه 18 شهریور 1393 نظرات (0)

 

امروزه صابون های ضد باکتری و ژل های ضد عفونی کننده با مارک های مختلفی در تمامی فروشگاه ها دیده می شوند، اما آیا می دانید استفاده مداوم از صابون های ضد باکتریال می تواند برای سلامتی مضر باشد.

 صابون های آنتی باکتریال (ضد باکتری) یا ژل های ضد عفونی کننده جزو لوازم بهداشتی هستند که در سال های اخیر به کرات استفاده می شوند و صابون ها و شوینده های معمولی در حال فراموشی هستند.

این در حالی است که استفاده از صابون های آنتی باکتریال می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

مشکل از آنجایی شروع می شود که این مواد جدید حاوی "تریکلوزان" هستند. تریکلوزان، ماده اصلی است که در ترکیبات صابون های آنتی باکتریال، ژل های ضد عفونی کننده یا تمامی شوینده هایی که خاصیت ضد باکتری دارند، نهفته است. حتی زمانی که مقدار ناچیزی نیز از این ماده در شوینده ها استفاده شود با ظهور باکتری هایی مانند استافیلوکوک اورئوس همراه خواهد بود. نمونه‌ مهم خطر بروز مقاومت به آنتی بیوتیک، انتشار استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین است.  درمان این گونه عفونت‌ها دشوار است و به معنای طولانی شدن بیماری، افزایش دفعات ملاقات با پزشک یا اقامت طولانی‌تر در بیمارستان و نیاز به استفاده از داروهای گران‌تر و سمی‌تر است. حتی بعضی از این عفونت‌های مقاوم سبب مرگ می‌شوند.

به مرور زمان و با استفاده دائمی از صابون های ضد باکتری، تریکلوزان در برابر باکتری ها مقاوم می شود. این ماده به راحتی می تواند وارد بدن شده و از راه ادرار یا خون به تکثیر خود ادامه دهد. جالب است بدانید که این ماده با استفاده از وسایل مشترکی از جمله حوله، ملحفه یا غیره در انتقال عفونت از شخصی به شخص دیگر نیز موثر است.

تریکلوزان و  ایجاد حساسیت

بسیاری از مصرف کنندگان این صابون ها بدون اینکه اطلاعی داشته باشند به این مواد حساسیت و آلرژی دارند و همواره به دنبال علت آلرژی خود هستند بدون اینکه لحظه ای به صابون های ضد باکتریال فکر کنند.

محققان معتقدند صابون های ضد باکتریال هیچگونه برتری یا تاثیر مضاعفی به نسبت صابون یا شوینده های معمولی ندارند در حالی که ذهن مصرف کنندگان با شنیدن اسم صابون های ضد باکتریال به این سمت می رود که این صابون ها می توانند به مراتب تاثیرات بهتری به نسبت سایر صابون ها داشته باشند.

استفاده از شامپو بدن هایی با خاصیت ضد باکتریال

دکتر "استفان گایت"، یکی از پزشکان هلندی در این رابطه می گوید:" در حال حاضر، شامپو بدن های بسیاری با خاصیت ضد باکتریال روانه بازار می شوند. اما استفاده از این شامپو بدن ها نه تنها می تواند برای سلامتی مضر باشد بلکه بسیاری از سلول های سطح پوست را نیز دستخوش تغییرات متعدد می کند. استفاده از صابون های معمولی در استحمام کافی است زیرا با استفاده از صابون های معمولی می توان سلول های مرده را از روی پوست جدا کرد."

منبع :دنیای شیمی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
گروه مدیریت رسانه دنیای پست با هدف نشر محتوی مفید و مورد نیاز جامعه ایرانی وارد عرصه وب گردیده است... امیدواریم مارو در این راه یاری کنید.
اطلاعات کاربری