loading...
دنیای پست
اقا بزرگ بازدید : 55 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

برای اولین بار در تاریخ، دانشمندان علم شیمی تصمیم گرفته اند که جرم اتمی تعدادی از عناصر جدول تناوبی را تغییر بدهند. طبق گزارش منتشر شده از این تغییرات، اعداد جرمی عناصر هیدروژن، لیتیم، بور، کربن، نیتروژن، اکسیژن، سیلیکون، گوگرد، کلر و تالیم در جدول های جدید تغییر خواهد کرد. 

 

 

آقای دکتر Michael Wieser یکی از محققان دانشگاه کالگری کانادا که سهم زیادی در ایجاد این تغییرات داشته است و مدیریت سازمان IUPAC را هم بر عهده دارد، می گوید: “برای مدت های طولانی ما فکر می کردیم که باید از کتاب های قدیمی و اعداد گرد شده و دو رقمی استفاده کنیم اما با استفاده از تکنولوژی روز و وسایل جدید، ما آمار و ارقام جدیدی را در چارت های خود مشاهده کردیم که با آن اعداد گذشته مغایرت داشت و این میزان خطا در اندازه گیری در دنیای امروز قابل پذیرش نیست.” در حال حاضر این سازمان در پی اندازه گیری و شاید تغییر جرم ایزوتوپ های عناصر ذکر شده نیز هست.باپیشرفت تکنولوژی و دستگاههای جدید، می توان به عدد جرمی دقیق یک عنصر پی برد که این عدد کاربرد بسیار زیادی هم در صنعت و هم در تحقیقات دانشمندان دارد. برای مثال عدد جرمی کربن می تواند میزان خالص بودن بعضی مواد غذایی مثل عسل یا وانیل را مشخص کند. ۱۰ عنصر ذکر شده دارای تغییر در عدد جرمی خواهند بود که بعضی کم و بعضی زیاد می شوند. برای مثال در جداول تناوبی گذشته گوگرد دارای جرم اتمی ۳۲٫۰۶۵ گرم بر مول بود. اما در تحقیقات جدید مشخص شده است که گوگرد جرم اتمی معادل ۳۲٫۰۵۹ دارد. این در حالی است که گوگرد دیگری که از منطقه دیگر پیدا شده، جرم اتمی به اندازه ۳۲٫۰۷۶ گرم بر مول داشته است. دکتر Wieser در این مورد می گوید: “یکی دیگر از فواید جرم اتمی این است که ما می توانیم ریشه های آن عنصر را پیدا کنیم و بفهمیم کهاز کجا آمده است.” دانشگاه کالگری همچنان به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهد داد. اولین آزمایشگاه تحقیقاتی ایزوتوپ ها در سال ۱۹۷۱ توسط دکتر Krouse در این دانشگاه دایر شد که در آن زمان محور مطالعات کربن و نیتروژن بود اما حالا تیم تحقیقاتی تشکیل شده روی ۱۰ عنصر کار می کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
گروه مدیریت رسانه دنیای پست با هدف نشر محتوی مفید و مورد نیاز جامعه ایرانی وارد عرصه وب گردیده است... امیدواریم مارو در این راه یاری کنید.
اطلاعات کاربری